Happily Ever After

Daisypath Anniversary tickers

Our Precious Princess

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday 22 June 2011

Akibat penggunaan alatan berasaskan BPA

Dalam post yang lepas telah saya nyatakan apa itu BPA dan beberapa fakta berkenaannya. Satu lagi fakta yang tidak diketahui atau kurang kesedaran akibat penggunaan barangan berasaskan BPA ialah menjejaskan fungsi seksual kaum lelaki atau dengan istilah lebih mudah kejadian lelaki lembut yang menular pada masa kini.
Saya sangat tertarik dengan kenyataan yang diberikan oleh Profesor Madya Dr. Mohamad Pauzi Zakaria dari Jabatan Sains Alam Sekitar, Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam majalah kesihatan iSIHAT:
“BPA dan Nonylphenol mampu menjejaskan kesihatan manusia tidak kira jantina kerana kehadiran bahan kimia ini akan mengganggu kestabilan hormone. Namun kesannya lebih buruk kepada lelaki kerana kandungan molekul dari BPA amat mirip dengan hormone tubuh wanita iaitu estrogen”
Tegasnya lagi “Kehadiran hormone wanita tiruan di dalam badan lelaki akan merendahkan penghasilan testosterone sehingga mungkin menjadikan golongan yang terkenal dengan sifat gagah ini mengalami masalah kesihatan berhubungan dengan keupayaan fungsi seksualnya dan sedikit menjejaskan tingkah lakunya”
Kes 1
Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat ke atas Tasik Apopka dekat Florida. Pengkaji mendapati buaya jantan di tasik ini terdedah kepada pencemaran bahan plastic (BPA) akibat daripada pembuangan plastic secara tidak terkawal di kawasan sekitar tasik ini. Buaya jantan di Tasik Apopka ini telah didapati mengalami pengecilan organ pembiakannya dan bertukar secara perlahan-lahan menjadi buaya betina! Kenyataan ini sangat membimbangkan para saintis dan berlaku kemungkinan bahawa fenomena ini mampu menyalar ke dalam kehidupan manusia juga jika penggunaan barangan berasakan BPA tidak dikawal dengan cepat dan berkesan.
Kes 2
Kajian yang dilakukan di Jepun ke atas sebuah tasik yang mengalami pencemaran teruk industry plastic pula mendapati ikan Koi yang hidup di dalam tasik ini mengalami nasib yang sama dengan fenomena yang berlaku di Tasik Apopka. Kebanyakan ikan Koi yang hidup di dalam tasik ini adalah betina, termasuklah anak-anak ikan yang baru menetas juga adalah betina.
Kes 3
Kajian yang dijalankan pada tahun 1999 ke atas manusia juga membuktikan kerakusan akibat BPA. Pendedahan badan manusia terhadap BPA mendapati kaum lelaki yang terdedah pada BPA berubah tingkah laku dan tahap kelembutannya yang mirip kea rah kewanitaannya. Walau bagaimanapun ujian ke atas manusia ini melibatkan penelitian terhadap factor-faktor seperti gen, usia, persekitaran dan pelbagai lagi.
Kesimpulannya di sini, mulai sekarang elakkan minum dan makan di dalam bekas yang berunsurkan plastic. Janganlah kerana tertarik kepada botol-botol yang berwarna-warni kita lupa bahawa kesan penggunaan barangan berasaskan BPA ini sangat bahaya. Beralihlah kepada botol tahan keluli (stainless steel) atau botol kaca. Jangan sekali-kali memanaskan makanan menggunakan barangan plastic di dalam gelombang mikro kerana BPA mampu dirembeskan apabila didedahkan pada suhu tinggi. 

No comments:

Post a Comment

Comment