Happily Ever After

Daisypath Anniversary tickers

Our Precious Princess

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday 5 July 2011

Tips Bijak Asuhan Anak~ Part 1

Assalamualaikum

Sebagai ibu yang masih muda dan mentah, penulis ingin berkongsi koleksi tip-tip asuhan anak yang saya perolehi dari pembacaan majalah dan buku-buku yang boleh dijadikan amalan. Dapat penulis simpulkan bahawa terdapat 10 tip penting mengasuh anak dengan bijak:

  1. Nama panggilan yang baik. Maka kita sebagai ibu bapa seharusnya memberikan nama yang baik-baik dengan makna yang baik. (Butir kata dari mulut ibu dan bapa untuk anaknya adalah du'a).
  2. Anak-anak perlulah diberikan pelukan setiap hari. Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk.
  3. Pandanglah ana-anak anda dengan penuh kasih sayang. Ini akan membuatkan anak mempunyai keyakinan lebih tinggi.
  4. Berilah penghargaan pada anak-anak anda. Lakukan pelukan, berikan pujian dan ciuman, ganjarkan mereka dengan hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman bagi setiap kebaikan yang dilakukannya.
  5. Terima seadanya anak anda. Jangan sekali mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan. Terimalah hakikat bahawa mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang dan tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan.
  6. Jangan sekali-kali mengeluh. Keluhan hanya akan membuatkan anak-anak anda merasakan diri mereka beban.
  7. Dengarlah cerita anak anda sehingga habis, kemudian barulah mencelah. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran bercakap.
    1. Tenangkan anak anda apabila melakukan kesilapan. Anak akan tahu dirinya disayangi oleh anda.
    2. Tunjukkan cara tenangkan diri yang betul. Ini akan menjadi ikutan anak-anak.
    3. Luangkanlah masa bersama anak-anak dengan kerap. Peganglah tangan mereka ketika berjalan-jalan. Mereka akan merasakan kehadiran diri mereka sangat penting dalam keluarga.


    Semoga tip ini akan berguna untuk kita bersama. Jangan lupa baca post Tips Bijak Asuhan Anak~ Part 2 pula ye. Untuk part 2 penulis akan lebih fokuskan kepada asuhan islamik. Insyaallah.  
    Photo courtesy of Zazzle.com 

    No comments:

    Post a Comment

    Comment